Varhaiskasvatuksen opettaja leikkii ja hupsuttelee. Varhaiskasvatuksen opettaja halaa ja hymyilee. Varhaiskasvatuksen opettaja laulaa ja lukee. Mutta varhaiskasvatuksen opettaja tekee niin paljon muutakin.
On aika luopua käsityksestä, että lapsi tulee päiväkotiin vain hoitoon vanhempien työpäivän ajaksi. Lapsi tulee varhaiskasvatukseen oppimaan, kasvamaan ja kehittymään ammattitaitoisten, korkeakoulutettujen pedagogisten asiantuntijoiden johdolla.
Päivän aikana varhaiskasvatuksen opettaja on vastuussa lapsen opetuksesta, kasvatuksesta ja hoivasta. Opettajana hän luo lapselle tavoitteellisen ja yksilöllisen oppimispolun suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla toimintaa.
Kaikki varhaiskasvatuksen toiminta pohjautuu kokopäiväpedagogiikkaan. Taitavan opettajan ammattitaidolla metsäretket eivät ole vain hupia ja hupsuttelua, vaan hän osaa kehittää lapsiryhmän ihmettelyn ja ihastelun pohjalta tulevaisuuden taitoja vahvistavan opetustuokion.
Meidän velvollisuutemme on huolehtia, että tulevaisuuden päättäjät ovat saaneet asiantuntevaa kasvatusta jo elämän alkuvaiheilta lähtien. Päättäjien velvollisuus on taas huolehtia, että ala on tarpeeksi vetovoimainen, jotta sinne pyrkii edelleen vastuuntuntoisia ammattilaisia, jotka ovat motivoituneita vastaamaan laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Vetoamme siis päättäjiä nostamaan varhaiskasvatuksen opetushenkilöstön palkkatason työn vaativuutta vastaavalle tasolle. Vain siten varmistetaan alan veto- ja pitovoima.
Päivällä leikkiraha on leikeissä kovaa valuuttaa, mutta iltaisin sillä ei osteta kaupasta ruokaa.
OAJ Etelä-Karjalan varhaiskasvatusjaosto: Sanna Ikävalko, Anne Kiljunen, Annamari Sarjala, Meri Tuunanen ja Katja Vanhatalo